tiistai 26. heinäkuuta 2016

Lontoon kuvakoostetta ja vinkkejä nuorten kanssa matkustaville perheille:)

Lontoo on meidän perheen kestosuosikki. Tämän kesän ulkomaanmatkaa suunniteltaessa sekä keskimmäisemme 17v. että juniorimme 12v. ilmoittivat, että Lontooseen on taas päästävä. Itse olen Brittilässä käynyt nyt kuusi kertaa ja joka kerralla on piipahtanut myös Lontoossa. Rakastan kaupungin tunnelmaa, kulttuuria, ruokaa- ihan kaikkea!
Lennot varasimme Norwegianilta ja majoituksen otimme hotelliin Paddingtoniin. Minä olisin toivonut tällä kertaa meille huoneistoa, mutta perheemme urheilijat haluavat edelleen kunnon hotelliaamiaisen. Hotelliin siis... Paddingtonista on muuten superhelppoa siirtyä junalla, tubella tai kävellen mihin vaan. Tällä kertaa olimme Lontoossa viikon.

Matkaa suunnitellessamme sovimme reissuun 4+3 periaatteen eli joka toinen päivä suihkimme tubella ja välipäivät kävelemme. Emme siis ostaneet OYSTER cardeja tällä kertaa vaan päädyimme travel cardeihin. Ne puolestaan tilasin jo valmiiksi Suomeen, jotta siirtyminen Gatwickista Victoria stationin kautta Paddingtoniin sujuisi mahdollisimman sutjakkaasti. Niin ja toki ostin myös junaliput välille Gatwick-Victoria etukäteen. Näin niissä säästää kivasti.
Ekana kävelypäivänämme kiersimme ns. South Bankin kävelylenkin, joka kulkee Ison-Britannian valtionhallinnon keskuksen Westministerin ja Lontoon johtavan esittävän taiteen keskuksen South Bankin ohi. Thamesille on koko ajan loistavat näkymät! Aloitimme kierroksemme Big Benin kulmilta...

Reitti jatkui mm. Lambeth Palacen ja London eyn ohi ja Jubilee Garden`s tarjosi meille levähdyskeitaan ja jätskitaukopaikan. Gabriel´s Wharfilla pidimme sadetta, jota kesti tasan 25 sekunttia!

OXO Tower piti tietenkin bongata ja Tate Modernissa vietimme aikaa tolkuttoman pitkään. Hullaannuin niin kaikesta, että kamerakin unohtui laukkuun. SUOSITTELEN! Joen ylitimme Millenium Bridgen kohdalta ja kävelimme seuraavaksi katuteatteriesityksen jälkeen St. Paulin katedraalia ihastelemaan. Sieltä kävelimme vielä Kiinalaiseen syömään ja myönnetään, lopuksi hurautimme tubella Paddingtoniin.
Iltaisin kävimme aina juoksemassa tai pelaamassa futista Hyde parkissa. Voi miten suloisia lontoolaiskoiria siellä olikaan isäntiensä kanssa iltalenkeillä.

Ekan tube-päivän kulutimme sitten Oxford streetin ostoshulinassa. Juniorin piti taas päästä "Euroopan suurimpaan Nike-liikkeeseen" ostamaan itselleen kengät. Eläköön peruskoulun kielten opetus: 12-vuotias hoiti itse myyjän kanssa neuvottelut, sovittelut ja pohdiskelut. Ekalta päivältä Nikelta mukaan lähti vain pusero ja kenkäasia jäi vielä hautumaan. Lukiolaisemme puolestaan tyhjensi puoli Urban Outfittersia sekä Monkin. Välillä kävimme Pretissa välipalalla ( vegaania ja gluteenitonta löytyy), mutta illan ruokailun jätimme tällä erää Nothing Hilliin tuttuun ravintolaan. Sinne surautimmekin sitten seuraavaksi. ( Ai niin: minulla mukaan tarttui M&S.n detox-teetä useampi paketti ja tietenkin muutama uusi meikkisivellin. Ostan yleensä nämä kosmetiikkahärpäkkeet juuri lomareissuilta. Suomessa kun ne vaan ovat niin kalliita.)

Seuraavana aamuna kävelimme puistojen läpi Natural History museumille. Käymme täällä joka kerta ja aina se jaksaa kiehtoa yhtä paljon! Ja nyt vinkki: pääovella on aina pitkä jono, joten käyttäkää ihmeessä Exhibition Roadin sivujonoa. Se vetää paljon nopeammin!

Tässä matkataan liukuportailla auringon ytimeen- jännää! Maaosasto maanjäristyksineen on meidän nuorison suosikki, mutta toki salin 21 dinosauruksetkin jaksavat aina riemastuttaa.

Museossa on myös Life Galleries restaurant, josta saa hyviä välipaloja ja keveitä lounaita. Tässä gluteeniton pikkusuolainen ja raakakakkupalanen. Hyvää oli! Museokaupasta kävimme ostamassa hieman tuliaisia pojan kavereille. Museokauppa itsessään on jo yksi nähtävyys lisää. Me emme tällä kertaa käyneet British Museumissa, koska edellisellä visiitillä vietimme siellä 6,5h. Ehdottomasti kuitenkin suosittelen ko. museon kiertämistä rauhassa ja ajatuksen kanssa. Se on upea paikka.
Illalla me naiset suuntasimme Paddingtoniin ostamaan take away sushia ja mansikoita. Miehet puolestaan hakivat mättösafkaa Burger kingistä.

Välipäivänä tubereittimme vei Westfieldin ostoskeskukseen, jossa Urban, Zara, Monki ja Hollister palkitsivat mukavasti ostostarpeitamme. Välillä söimme japanilaisessa ravintolassa ja kahvittelimme. Sitten taas shoppailtiin. Löysin Zarasta kivoja vaatteita ( meillä oululaisilla lähin Zara on Helsingissä tai Turussa) ja kosmetiikkamyymälästä tosi kätevän huulikiilteen. Westfieldistä hurautimme jälleen Nothing Hilliin, jossa kävimme iltapalaostoksilla. Sieltä kun löytyy sopivasti myös "ituhippivalikoimaa".
Tämä puistokuva on kuitenkin sitten taas jo kävelypäivältämme, jolloin tallustelimme Paddingtonista Regent`s parkkiin ja London Zoon kautta Camdeniin.
( Kävelymatkan varrelle jää mm. Sherlock Holmesin museo, jossa kannattaa käydä. Minä ainakin tykkäsin, kun siellä muutama vuosi sitten vierailimme.)

Camden on boheemi opiskelijoiden ja taiteilijoiden keidas, josta löytyy rennonletkeä tunnelma ja monenlaista tavaraa antiikista käsitöihin ja kiinarihkamaan. Camdenissa on paljon hyviä ruokapaikkoja ja gluteenitonta löytyy kun kysyy.

Onhan Camdenissa toki tunnelmaa ja meidän nuoriso tykkäsi kovastikin trendikkäästi pukeutuneista skeittaajista ja taiteilijafiiliksestä. Itselle tuo Nothing Hill on kuitenkin ihan riittävän "taiteellinen ja boheemi" alue:)

Tohinan jälkeen oli niin kiva taas rauhoittua Regent´s parkin kauneudessa.

Meillä kävi muuten hyvä tuuri. Puiston ulkoilmateatterissa oli harjoitukset ja ihana musiikki täytti alueen.

Mitäs vielä? No, Olympiapuistossa piti tietenkin käydä uimassa Phelpsin tapaan nelosradalla! Ruokailua harjoitettiin mm. nepalilaisessa ja kreikkalisessa ravintolassa ja lähivuosina päätettiin lähteä Brigtoniin rantalomalle. Lentokentältä mukaan tarttui vielä lisää meikkejä ja hajuvettä sekä esikoiselle kasa Tobleronia. Ihana reissu siis ja suosittelen ehdottomasti kaikille nuorten kanssa matkaaville. Lontoo ei petä koskaan!

ps: Poika palasi sinne NIKEN liikkeeseen ja osti "tosi siistit" kengät. Taidanpa tehdä ostospostauksen seuraavaksi. Kiinnostaisiko teitä nähdä Lontoon tuomisia?

1. Kiva, että olet palannut blogitauolta! Olen täällä aina välillä käynyt kurkkimassa. HALUAN NÄHDÄ LONTOO-OSTOKSIA. Täällä suunnittelemme nuorison kanssa nimittäin jouluostosreissua Lontooseen itsenäisyyspäivän aikoihin.
    Kesäterveisin Tampereelta:)

1. Jouluostokset Lontoossa kuulostaa ihanalta!
      Ostospostaus tulossa.

2. Lontoo on meidän perheen tyttären ihan lempipaikka. Sinne suunnittelee menevänsä shoppailemaan ystävien kanssa ensi kerralla.
    Ihanaa tiistaita!

1. Lontoo on niin moni-ilmeinen kaupunki. Tykkään!
      Mukavaa päivää sinulle!

3. Kiitos viimeisestä ja ehdottomasti haluan nähdä shoppailun hedelmät!
    P.T

4. Olipa teilläkin kiva reissu ja ehditte käydä vaikka missä. Meidän on kyllä palattava vielä Lontooseen joskus, sillä emme ehtineet käydä museoissa ollenkaan.

1. Lontoon museot ovat järisyttävä kokemus, suosittelen!

5. Aina yhtä ihana Lontoo!! ❤️
    Sinne pitää päästä aika ajoin itsekin!
    Tuttuja paikkoja ja niin monesti koluttuja, mutta aina silti jotain uutta!

6. Jihuu Lontoo on ihan paras paikka ja ainoa jossa olen käynyt niin monta kertaa, etten enää muista. Kiva idea tuo joka toinen pv tube ja joka toinen pv jaloin. Meidän tytöt pitäisi viedä Lontooseen ja tästä postauksesta saikin hyviä vinkkejä Lontooseen ja saman ikäisille lapsille. Niinpä ne Niket piti Latviasta tyttärelle ostaa. ;)

Terkkuja Tukholmasta <3

1. Niket ja Hollister taitavat nyt olla tuo 12+ ikäisten juttu- hih!

7. Ihanan kattava lomapostaus!Teillä on ollut upea loma.Ja juu,laita vaan shoppailu-postaus tulemaan :)

1. Oli ihana lomareissu!
      Ja kohta tulee ostospostaus.
      Mukavaa keskiviikkoa sinulle!

8. Vou! Noi liukuportaat! :O

Teillä on ollut ihan huippu reissu, juuri sopivan touhuntäyteinen! Ja todellakin halutaan nähdä Lontoon ostokset, kaikki! :)

1. Tuo museo on mahtava paikka! Innostun siellä joka kerta:)

9. Lontoo ei todellakaan petä koskaan! Meidänkin lasten suosikki on Natural Historyssä ollut tuo maanjäristyshuone. Tuo Hyde Parkin läheisyys painaa kyllä hotellivalinnassa aika lailla, itse olimme majoittuneena viimeksi viime kuussa Bayswaterilla. Ja kyllä; tuliaisia näytille.

10. Kylläpä kuulosti hyvältä reissulta! Tate Modern on kyllä aivan mahtava, yksi lemppareistani myös. Seuraavaa kertaa silmällä pitäen vinkiksi, että sen Oysterin voi ostaa, vaikka ei sitä joka päivä käyttäisikään, siihen voi nimittäin ladata myös rahaa, ei pelkästään aikaa, ja siinä on päivittäinen yläraja, joka kortilta veloitetaan (sama kuin päivän travelcard) eli ei maksa yhtään enempää. On sitten vaan yksi kortti huolehdittavana. Niin ja junamatkan Gatwickiltä keskustaan voi nykyisin maksaa myös Oyster cardilla (ei Gatwick express)! Gluteenittomiin ruokapaikkoihin/kahviloihin liittyen - kannattaa tsekata Crushh :)