lauantai 23. kesäkuuta 2018

Reppureissu Köpikseen

Keskimmäisemme toivoi ylioppilaslahjaksi reppureissua kanssani johonkin kaupunkiin. Pitkällisen harkinnan ja rahojen laskemisen jälkeen päädyimme Kööpenhaminaan, josta meillä kummallakaan ei ole aiempaa kokemusta. Lontoo, Barcelona, Tukholma tai Gdansk eivät tällä kertaa tulleet kysymykseen, sillä halusimme reppuinemme "valloittaa uuden maan kamaran".
Reppureissut ovat hauskoja, koska kaiken tavaran täytyy mahtua cityrinkkaan ja turha hienostelu kannattaa jättää kotiin. Repparilla nautitaan elämyksistä ja hyvästä ruuasta, mutta kaikesta muusta pihistellään.
Mekin starttasimme ensimmäisen välin Oulu-Helsinki Onnibussin yövuorolla. Otimme muka hieman tilavammat paikat yläkerran keulasta, mutta kuten kuvasta näkyy, minun 168,5 cm naisihmisen koivet olivat jo armottomasti liian pitkät  tuolle paikalle. No, yö meni nopeasti tytön kanssa jutustellen, joten ei auta valittaa.
Onnibussi maksoi meiltä kahdelta hurjat 36 e, joten tämä jos mikä oli puhdasta säästöä.

Hotelliksi valitsimme Vesterbron alueelta Cabin Skandinavian, joka mainostaa itseään sloganilla " All you need for sleeping". Hotelille on kätevä tulla suoraan lentokentältä metrolla ja jäädä FORUM asemalla pois. Siitä on reilu viiden minuutin kävelymatka  majoituspaikkaan. Harkitsimme myös hetken hostellia, mutta tässä kohdassa minuun iski mukavuudenhalu: rouva 46v haluaa nukkua jo kunnon sängyssä:)
Lennot meiltä kahdelta Norskilla Köpikseen ja takaisin maksoivat noin 300 e ja kuuden yön majoitus Cabinissa noin 650e.
Hotellista täytyy vielä sanoa, että huoneet olivat nimensä mukaisesti pieniä, mutta sängyt erinomaisen hyvät. Hotelli oli myös niin hiljainen, että minäkin herkkäunisena nukuin todella hyvin. Parina aamuna ostimme hotellin aamiaiselle lipun. Piletti maksoi 10e/hlö. ja aamiaisella sai pyydettäessä gluteenittomia vaihtoehtoja.

Kööpenhaminassa ilahdutti kaupungin siisteys ja ihmisten avoimuus. Toki ilahduttavaa oli myös se, että gluteenitonta ruokaa oli saatavilla kaikkialla. Tytär on kasvissyöjä, joten myös gluteeniton kasvisvaihtoehto löytyi aina.

Kaupungin pienet sivukadut olivat jotenkin niin ihanan kutsuvia ja värikkäitä, että niiden kiertelyssä aika hurahti aina siivillä. Sää oli ihan ok, noin 20c ja puolipilvistä. Topilla ja kevyellä neuletakilla pärjäsi vallan mainiosti.
Me molemmat olemme kiinnostuneita historiasta ja taiteesta, joten halusimme ehdottomasti tutustua yhden päivän ajan Ny Carlsberg Glypotekiin. En tarkalleen muista Glypotekin lippujen hintaa ( n.15e/hlö?), mutta täällä nekin eurot menivät oikeaan osoitteeseen. Paikka oli ihan mielletön ja täynnä hienoja aarteita: mm. muumioita, antiikin taidetta ja upeita ranskalisia ja tanskalisia maalauksia.

Kaiken keskellä oli kaunis välimerenhenkinen talvipuutarha lasikattoineen.
Glypoteekissa, talvipuutarhan reunalla, oli myös oma pieni kahvio, joka tarjoili kuumia ja kylmiä juotavia sekä kevyttä lounasta. Me tyydyimme tällä kertaa jääkahviin, sillä olimme suuntaamassa kaupungille syömään todella herkullista wok-ruokaa- nam!

Yhtenä aamuna suuntasimme Vesterbrossa sijaitsevaan Granola-kahvioon, josta olin lueskellut etukäteen paljon hyvää. Granola on kaupungin ainoa paikka, jossa valmistetaan aamiaiselle perinteistä tanskalaista marjapuuroa sekä muita tanskalisten puuroherkkuja. Aamiaislistalta löytyy paljon muutakin hyvää. Me valitsimme tällä kertaa luomukaurapuurot, joiden päällä oli paljon omenaa, banaania, kookosta ja pähkinää. Kyytipojaksi tilasimme tuorepuristetut appelsiinimehut ja tummapaahtokahvia. Olipa ihan järjettömän maukasta. Samalla päätimme käydä Kööpenhaminan museossa, mutta nyt tiedoksi kaikille: SE EI OLE ENÄÄ AUKI VESTERBROGADELLA. Paikka on surullisen autioitunut. Noh, se ei meitä hidastanut sillä kävelimme sujuvasti takaisin Köpiksen keskustaan ja kansallismuseoon, joka myös oli kaunis ja mielenkiintoinen paikka. Glypoteekin rinnalla tosin mikään ei oikein enää tuntunut miltään...
Matkalla Nyhavniin eksyimme hieman, mutta niin olivat eksyneet monet muutkin turistit. Siellä sitten kiersimme porukalla ympyrää ja yritimme opastaa toisiamme oikeaan paikkaan. Löysimme myös perille ja onhan se nyt näkemisen arvoinen paikka!
Rakennukset ovat somia kuin nukkekodit ja värimaailma oikein hehkuvan herkullinen. Voin vain kuvitella, miltä tuolla näyttää pimeinä syysiltoina- aah!
Kävimme myös kauppahallissa, sillä meille oli kerrottu sieltä löytyvän hyvää vegaanista ja gluteenitonta ruokaa.  paikka oli toki muutoinkin niin näkemisen arvoinen, että suosittelen lämpimästi.
Söimme kauppahallissa ( Torvehallerne) todella maukkaat, gluteenittomat vegaanipaninit marjasmoothien kera. Jälkiruuaksi tilasimme tätä herkullista hedelmämössöä, joka näyttää hurjalta, mutta maistui todella hyvältä. Reissulla tuli syötyä myös paljon sushia sekä wok-ruokia. Hyvää oli.

Toki hieman myös shoppailimme. Keskustan Magasin du Nordista löytyi kaikkea mahdollista muodista sisustukseen ja Urban Outfittersilla viivähti tovi, sillä kuopuksemme oli laittanut minulle ostoslistaa mukaan. Ostin myös muutaman kivan jutun kotiin eri sisutusliikkeistä.
Lentokentällä täydensimme tytön kanssa vielä hieman meikki ja hajuvesivarastojamme.

Mukava reissu oli ja suosittelen lämpimästi Kööpenhaminan tourneeta kaikille. Me varustauduimme reissuun kunnon lenkkareilla, mikä olikin loisto juttu, sillä askelmittareiden mukaan kävelimme 13-16km päivässä. Vaikka söimme kuin pienet possut, paino ei noussut kummallakaan.
Nyt olemme  välilaskulla kotona ja pyykkäämme. Seuraavaksi kutsuu miehen ja kuopuksen kanssa Tukholma ja loppukesästä lähdemme vielä Norjaan retkeilemään.
KYLLÄ LOMA ON IHMISEN PARASTA AIKAA!

1. Onko Kööpenhaminassa kallista? Olen kuullut, että hintataso on vielä suomalaistakin korkeampi. Nuo edulliset lennot houkuttaisi.

2. On se hieman kalliimpi kaupunki kuin esim. Helsinki. Me osuimme alennusmyyntien aikaan ja saimme mm. merkkivaatteita Suomen hintoja edullisemmin. Gluteeniton ruoka on Suomessa törkeän hintaista, mutta Tanskassa annokset ravintoloissa oli saman hintaisia normiannosten kanssa. Sisäänpääsymaksut esim museoihin olivat kalliimpia kuin Suomessa.
    Kannattaa vertailla esim. hotelleiden hintoja ja tarkistaa, onko museoihin vapaan pääsyn päiviä.

3. Párekin Palvelijatar24. kesäkuuta 2018 klo 8.30

Onpa ollut antoisa ja mielenkiintoinen reissu! Siitä on Yli kolmekymmentä vuotta kun kävin automatkalla Kööpenhaminassa viettämässä päivän. Jatkoimme sieltä Saksaan ja Sveitsiin. Muistan Köpiksen laitamilta omakotitalot, joiden ikkunoissa oli kaikissa pitsiverhot ja pöytälamppu :) Käytiin tivolissakin toteamassa, että sikäläinen vuoristorata oli kuin lasten rata verrattuna Linnanmäen vanhaan puiseen vuoristorataan.

1. Meillä jäi keskimmäisen kanssa tivoli kokonaan väliin. Ollaan onnettomia huvipuistokävijöitä molemmat:)

4. Olipa kiva piipahtaa Köpiksessä näin kuvien välityksellä. Tuolla olisi kyllä kiva käydä.Aurinkoista viikkoa!!!

1. Kannattaa kyllä käydä! Varmasti tykkäisit kaikista sisustuskaupoista ja niiden uusista ideoista. Minäkin lähden taas huomenna rautakauppaan materiaaleja hankkimaan.