sunnuntai 1. heinäkuuta 2018

Terveisiä Tukholmasta!

Kotiuduttuamme keskimmäisen kanssa reppureissulta Köpiksestä, alkoi seuraavan pikkumatkan suunnittelu Tukholmaan. Olemme jo useana vuotena tehneet koko perheen pidemmän reissun kesälomalla ja nimenomaan heinäkuussa, mutta tämän vuotinen reissu toteutettiinkin jo hiihtolomalla, jonka vietimme Prahassa. Kesällä oli siis tarkoitus tehdä pikkureissuja ja olla kotosalla kiireettömästi. Talvi oli niin rankka, että uskoimme sen tekevän meille hyvää.
Nyt jälkikäteen voi sanoa, että tämä on ollut hyvä kokeilu, mutta taidammepa palata takaisin kesän pitkiin reissuihin heti kesällä 2019. Ei meistä vaan ole kovin pitkäksi aikaa nöpöttämään kotona rikkaruohoja kitkemässä ja grillaamassa. Tuntuu, että loma on niin lyhyt, että on kiire kokea ja nähdä kaikkea. Yritämme siis hidastaa tahtia ja nauttia, mutta kun aamuvirkkuina olemme jo ennen kuutta hereillä, niin kyllä tämä chillailu vailla aikatauluja ja päämäärää ( vaikka ihanaa toisaalta onkin ) tuntuu aina muutaman päivän jälkeen jo turruttavalta. Ollaan siis selvästi aika touhukasta ja tekevää sorttia koko perhe...
Mutta nyt siis TUKHOLMAAN. Tällä kertaa Oulu-Turku väli taittui leppoisasti yöjunalla kolkutellen. Poika sai oman hytskän minun ja miehen majoittuessa toiseen.      (Keskimmäinen jäi Rasavilin kanssa kotiin). Aamulla olimme sitten Turussa, jossa esikoisemme jo meitä odottelikin. Menimme porukalla oikein kunnon aamiaiselle, jonka jälkeen kävelimme keskustasta tyttäremme ja hänen poikakaverinsa kotiin lounasta laittelemaan. Kaupan kautta- tietenkin!
Illalla matkamme jatkui Viking Cracella kohti Tukholmaa. Aamulla meitä odotti satamassa lämmössä kylpevä, kesäinen Tukholma.
Ja kyllä sitä lämpöä kuulkaa piisasikin: mittari nousi lähelle +30 astetta. Tukholmassa tarkoitus oli lähinnä katsella kuopukselle Urban Outfittersilta kivoja vaatteita. Ko. ketjulta kun löytyy perinteisesti poitsulle helposti pidemmäksi aikaa päälle pantavaa. Toki tavoitteena oli myös syödä hyvin, nauttia kaikesta kauniista ja koluta Södermalmin kirppikset. Kaikki tämä tulikin tehtyä ja hyvällä kesäfiiliksellä!
Pojan tehtyä ostoksensa Urbanilla, alkoi meillä olla jo kamala nälkä. Tänä kesänä olen popsinut niin paljon meren antimia, että pyrstöä pukkaa kohta jo itsellekin. Jotenkin ne vaan maistuvat minun suuhuni nykyään lihaa paremmalta.
Södermalmin kirppiksiltä en tällä kertaa löytänyt oikein mitään, mutta Lushista ostin taas varastoon asti palashampoota. Lushia kun ei meillä oululaisilla ole mailla halmeilla ja heidän palashampoonsa jostakin syystä on se ainoa, joka ei räjäytä allekirjoittaneen päänahkaa.
Kävelimme ja juttelimme paljon ja lattea tuli juotua ämpärikaupalla. Onneksi poika löysi myös todella hyvää inkivääri-sitruuna terveysjuomaa, sillä keskimmäisen flunssa alkoi iltapäivällä hiipiä kimppuuni. Hyvin jaksoin päivän miesteni perässä juosta, vaikka nuo hujopit ottavat yhden askeleen siinä, missä minä tikitän kolme:)
Illalla palasimme laivaan ja matka kohti Turkua alkoi. Kävimme laivan buffetissa pitkän kaavan mukaan syömässä ja toki tax free kartutti hajuvesivarastoja. Sitten annoinkin flunssalle periksi ja painuin hyttiin nukkumaan. Voin kertoa, että Turku-Oulu junamatka flunssassa ja kuumeessa ei ollut kauhean miellyttävä kokemus.
Nyt tauti alkaa kuitenkin olla jo voiton puolella ja on ihanaa taas nyppiä niitä rikkaruohojakin välillä kotipihalla grillaamisesta puhumattakaan:)
Keskimmäinen paistaa vohveleita ja kuopus pesee ikkunoita. Rasavili on parkkeerannut pysyvästi kasvihuoneen kulmille ja kuvittelee selvästi paimentavansa jotakin näkymättömiä lehmiä...
Ihanaa illan jatkoa teille kaikille!

1. Meillä oli myös viime viikolla reissu Köpikseen ja Billundiin.Legolandia käytiin katsomassa.

2. Köpis oli kyllä niin monipuolinen kaupunki, että voisin hyvin mennä uudestaankin. Esim. kirppiksille emme menneet, koska repouihin ei olisi mahtunut löytöjä. Kirppiskierros Köpiksessä voisi olla aika kiva!

3. Kiva lukea näitä matkakuvauksia! Aurinkoista alkavaa viikkoa sinne pohjoiseen.

4. Kivan kuuloinen reissu teillä on ollut. Minä aina sipsuttelen perheen miesten perässä myös :) Toivottavasti tauti on jo tainnutettu, ikävää, että se sinuun iski reissussa.
    Mukavaa heinäkuuta <3

1. Inkiväärishotit auttoivat ja tauti kaikkosi. Nyt nautitaan helteistä!

5. Párekin Palvelijatar1. heinäkuuta 2018 klo 22.10

Heti tuli mukavia muistikuvia mieleen Tukholman reissuilta. Kiva matkakertomus. Ellei matka Hgistä Tukholmaan veisi niin pitkään saattaisin siellä pitkästä aikaa poiketa. Lentämällä tietenkin pääsisi nopeasti perille, mutta jotenkin Tukholmaan kuuluu mennä laivalla ;) Huomenna lähden käväisemään Turussa, eksoottisesti junalla!

1. Turku on ihana kaupunki! Rasavili on samaa mieltä, sillä hän on hoidossa Turussa esikoisemme luona kerran-pari per vuosi.

6. Olipa mukavan kuuloinen reissu flunssasta huolimatta. Tukholmassa ei ole tullut käytyä moneen vuoteen. Miksiköhän se reissu suuntautuu aina Tallinnaan :) Mukavaa viikonloppua!!